De Keuken – De Bioderij: Cut the crêpe, go global

Door 25 november 2016 De Keuken Geen reacties

Woensdag 23 november stond voor De Keuken geheel in het teken van oer-Hollandse poffertjes en pannenkoeken. Walter Kluit, Algemeen Directeur bij De Bioderij, nodigde ons uit op het onlangs gerenoveerde hoofdkantoor in Sliedrecht om ons mee te nemen in de historie en toekomst van dit mooie bedrijf.

De Bioderij is begin jaren ’90 door Jan Vink opgericht en gestart met de productie en verkoop van biogarde, kwark en yoghurt, waar de naam Bioderij nog altijd naar refereert. In 1993 werd het productassortiment uitgebreid met koelverse pannenkoeken en in 1996 kwamen er koelverse poffertjes bij. Dit was een succesvolle uitbreiding en al snel richtte De Bioderij zich volledig op de productie van pannenkoeken en poffertjes. Dit ging gepaard met een flinke schaalvergroting: waar vroeger iedere pannenkoek met de opscheplepel in de pan gebakken werd, was dit al snel niet meer voldoende om op de toenemende vraag in te spelen. De oplossing voor dit probleem laat direct het pure ondernemerschap zien dat verweven zit in het DNA van De Bioderij: iets simpels als een douchekop werd zo omgebouwd dat het perfect afgetapte hoeveelheden beslag in de pan kon spuiten.

Na deze eerste automatisering is De Bioderij zich steeds verder gaan professionaliseren en beschikt het nu over een uiterst moderne productiefaciliteit waar de poffertjes je om de oren vliegen. De Keukenleden kregen na de presentatie van Walter een rondleiding in deze fabriek. We zagen hier hoe op grote schaal en aan de lopende band pannenkoeken worden omgeflipt en poffertjes worden gebakken. De binnenlandse markt werd voor deze ondernemers al snel te klein en vanuit deze fabriek wordt dan ook al lang niet meer alleen Nederland bediend. Intussen worden er deals gesloten in Azië en Amerika en zijn de Nederlandse poffertjes populair in meer dan 40 landen.

Na een heerlijk diner dat bereid werd door chefs die aan de slag gingen met de producten van De Bioderij, stond de rest van de avond in het teken van de strategische ontwikkelingen van het bedrijf. Het ging daarbij met name om de ‘dual track strategy’ die de Bioderij hanteert. In september 2010 lanceerden ze het merk Jan, waardoor ze met zowel private label als A-merk aan de categorie bouwen en deze uitbreiden. De  Bioderij heeft voor dit merk grootse plannen, waarmee ze de Nederlandse consument nog meer willen verleiden tot het koken met gezonde, lekkere en kant-en-klare producten. Op deze uitdaging werd de expertise en kennis van onze Keukenleden dan ook losgelaten middels een case. Houd de schappen komend jaar goed in de gaten, want wellicht gaan we enkele ideeën van de Keuken terug zien!

We willen De Bioderij bedanken voor hun ontvangst en het open verhaal over hoe je met een goede dosis nuchterheid, een snufje innovatie, opgeklopt met ondernemerschap en het nemen van risico’s, een succesvolle en innovatieve business kan bouwen.

Laat een reactie achter

Interesse in een van onze FMCG vacatures of in een oriënterend gesprek over je carrière in FMCG? Neem contact op